Geschreven door Cor van Breukelen
Bulletin 19: 2 december 2010
Gisterenavond een telefoontje uit Woudenberg. Johan ter Maten: “De proefmodellen zijn gearriveerd. Wanneer kom je even kijken?..
Toevallig een vrije dag, dus vanmorgen op naar WSI. Om 10.00 uur sta ik naast Marco Post. Die bewaakt ze alsof het de kluizen van Fort Knox zijn! Uit zijn lade komen de drie modellen. In één woord: Prachtig. En best nog zwaar, met al dat metaal eraan. Marco doet niet bepaald zachtzinnig als hij de modellen vastpakt. “Ze kunnen er tegen”. “Werkt de voor- en achtervering?”vraag ik. “Ja hoor, kijk maar”… en Marco drukt de achterzijde flink in om te laten zien dat het hele zaakje incl. kettingkast naar binnen veert. “Hé joh, doe voorzichtig”, roep ik nog. Maar het model kan er echt tegen. De voorvering doet het ook prima. En de koplampglazen hebben echt diepte.
Aan mij het verzoek om er even in alle rust naar te kijken en mijn commentaren te noteren. Dat doen we dan ook. Onder de koffie wel te verstaan. Wat opvalt zijn de spaken, die zitten wel zo mooi in de naaf en de velg! Dan de naaf zelf, de remsleutel….; het zadel dat echt van rubber is en ingedrukt kan worden. De handvatten, die – het lijkt onbelangrijk, maar dat is het juist niet – wel zo natuurgetrouw gemaakt zijn dat ze bij Magura stinkend jalours zouden zijn, als ze dit zagen. De veer van de standaard werkt ook! Het lijkt wel een eerbetoon aan de merken Puch en Tomos om de brommers zo mooi neer te zetten.
Een paar puntjes heb ik wel. Het zijn kleinigheden die gemakkelijk gecorrigeerd kunnen worden. We hadden het voorzien en spraken het uit in Bulletin 11. Maar toen dachten we dat het om veel meer correcties zou gaan. Het gaat hier het om een bel die achterstevoren zit, motorblokken die gewisseld zijn (niet erg, alleen maar even passen), een tankdop die iets te hoog is, een koplampring en de logo’s op de trapperplaat…? Hoe we dat oplossen?.. Zie je op heel korte termijn.
Marco is druk doende de tekeningen gereed te maken. Daar gaat een ontstellende hoeveelheid tijd inzitten…. Die man wordt niet moe. Niemand daar blijkbaar! Hoe zou dat toch komen? Toch eens onderzoeken.
Met maatje Henk de Kaste afgesproken dat hij vanmiddag na werktijd nog even gaat kijken of hij er nog commentaar op heeft. Straks even horen… Je ziet het komt allemaal voor elkaar. Weet je wat nou zo moeilijk is voor WSI. Dat ze alles van foto’s hebben moeten maken. Bij de trucks, opleggers, aanhangers, kranen, grondverzet en bestelwagens uit hun assortiment hebben ze altijd de beschikking over de originele tekeningen. Tja en die hebben wij dus niet. Is het dan niet heel knap dat dit tot stand wordt gebracht. Zoiets geldt natuurlijk ook voor Jan Wielogroch, die het met nog minder middelen moest doen!
Tot gauw!
Met vriendelijke groet,
Cor van Breukelen