Geschreven door Cor van Breukelen
Bulletin 18: 26 oktober 2010
Even op verhaal komen hoor…!. Een heel gebeuren, zeg maar! Met Henk bij WSI gezeten. Marco Post geassisteerd met het inkleuren van de onderdelen. “Wat moet waar”, “Hoe zit dat” en “zijn we iets vergeten?”
Zo hebben we de vier brommers afgewerkt. Stuk voor stuk, tot alles op zijn plaats zat. WSI Nederland en China hebben echt gebuffeld om dit allemaal klaar te krijgen. Niet alleen de mallen zijn dus allemaal klaar, maar de eerste proefmodellen zijn ook gemaakt! Vandaar dat Marko morgenochtend weer verder gaat om de constructietekeningen samen te stellen. Daarna controleren we nog even of alles klopt. Ik val van de ene verbazing in de andere. Een stapel detailtekeningen van alle onderdelen. Niet zomaar een paar velletjes, nee een hele stapel gedetailleerde tekeningen met boven-, zij- en onderaanzicht. Van geel plaatje tot achterlicht en van stuur tot standaard En dachten wij vorig jaar september nog aan ruim 70 onderdelen.., het zijn er ruim 100 geworden. Met uiterste nauwkeurigheid is alles gemaakt. De proefmodellen zijn onderweg. Nog een controle. En als één bedrijf lof verdient, dan is het WSI wel. Een enthousiaste club met mensen, die heel ver gaat om het klanten naar de zin te maken. Bij een schaal van 1:10 zou de wijzerplaat op de kilometerteller nauwelijks te zien zijn. Niet bij WSI dus. Daar zie je straks ook het rode wijzertje dat de snelheid aangeeft. Het is even “engineeren”, maar dan staat er ook wat. En dan de kleuren. Goed we hadden ze een tijdje geleden al samengesteld. Nog een controle, kleine aanpassing.
Er wordt gebeld met Sikkens. Overleg of de zilvergrijze kleur voor de Tomos wel klopt..! Niets wordt zo aan het toeval overgelaten. De vraag is dus waar we iets moeten inleveren. Het is en blijft tenslotte een schaalmodel. Kunnen de moertjes van het voorspatbord zichtbaar worden gemaakt? “denk het wel”, zegt Marko. Zo! En komt het typeplaatje er ook op? “Denk wel dat het lukt”, zegt Marko. En zo gaat het feestje door. Nog meer zaken worden geregeld. De kleine lampjes in het koplamphuis van de VS50… Met Henk overleggen over de kleur van de tankdop. Wit is te wit. Iets romiger dus. De grijze luchtfilter is wel grijs, maar het logo van de Puch respectievelijk van de Tomos moet er ook nog in.
Marko Post (WSI) en Henk de Kaste Het zijn allemaal details die de komende dagen ingevuld gaan worden. Bij de bevestiging van de achterschokbrekers kan een klein probleempje ontstaan. Maar ook dat wordt wel opgelost. En de witte biezen op de tank bij de Puch modellen dan?.. Tja, die horen er ook op. Wel lastig, maar Marko denkt ook hier “dat het wel zal lukken”.. Marko laat ons zien hoe hij werkt. Hij begint met een kaal frame en bouwt onderdeel voor onderdeel erop. De tank, de naaf met spaken en wielen, de kettingkast, gereedschapskastjes; alsof het een complete restauratie betreft. Elk onderdeel heeft zijn codenummer. Makkelijk voor de collega´s in China. Kan er nooit misverstand ontstaan nover de samenstelling van het model. Bij zo´n modellenfabriek is het handig dat veel -van wat bij de fabricage van vrachtwagenmodellen komt kijken- gebruikt kan worden als referentie bij de brommers. Volgen jullie het nog?.. Nou ja, laat maar.
Ook de directie kijkt even mee. De posters, die Richard Fey gemaakt heeft zijn zo goed als klaar. Daar hoeven alleen de ingekleurde modellen maar ingezet te worden. We houden ze nog even achter de hand. En dan het model, zoals het er nu staat. Een beetje ruw nog. Met nog de oude (voor-de-show)-kabels. De laatste stand van zaken.
Neem alvast een kijkje. Ze zijn uiteraard al van metaal. Weliswaar helemaal wit gespoten, maar je kunt al goed zien hoe ze er straks uit komen te zien. Links de VS50 met hier het plaatstuur, dat pas veel later geleverd gaat worden. Voorlopig krijgen we de sturen met spijltje!
Onder de MV50 met het hoge stuur en het blok met voetversnelling. Schrik niet van de glans op de verchroomde velgen. Dat hoort zo!!
Tot volgende week.
Met vriendelijke groet, Cor van Breukelen
Klik hier om de originele Bulletin 18 te lezen (pdf)