Geschreven door Cor van Breukelen
Bulletin 1: januari 2009
Tijdens de jaarvergadering in december 2008 heb ik er even over gesproken. Schaalmodellen laten maken van de mooiste brommers aller tijden! Zeker na het bekijken van de handgemaakte modellen (links) van Jan Wielogroch die overigens wel graag wilde maar jammer genoeg beperkt was in middelen en tijd om ze in serie te maken. Tijd dus om daar iets mee te doen!..
Maar toestemming van de rechthebbenden van de merken is toch echt een vereiste. Zo zeer zelfs, dat je gewoon niet zonder kunt, of je moet het risico willen lopen dat je een proces aan je broek krijgt. Dat is het -hoe jammer ook -natuurlijk allemaal niet waard. Er zijn wat dat betreft wel rechtszaken gevoerd om een simpele foto..!
Vanaf september 2008 ben ik dan ook bezig geweest om van de merken Tomos en Puch toestemming te krijgen.
De Tomos directie reageerde vriendelijk en goedkeurend. Van Henk Buiter kreeg ik meteen toestemming. Aardig hé? Bij Puch lag dat heel moeilijk. Sinds het einde van de productie in 1984 en de jaren erna, dat het bedrijf zich van het bromfietsmerk probeerde te ontdoen, de verkoop van de merknaam door Steyr Daimler Puch AG aan Piaggio & C, Società per Azioni – Pontedera- Italia en de jaren erna tot en met nu wist eigenlijk niemand meer wie er binnen het reusachtige Piaggio concern echt over de merknaam ging.
Vooral dat laatste heeft me heel veel schrijfwerk, uitleg aan -, en telefoontjes naar de directie van Piaggio in het Italiaanse Pontedera gekost! Enkele weken geleden was ik bijna zover dat ik dacht aan opgeven. Niet haalbaar!… Mission Impossible. Maar vorige week toch maar weer verder gegaan.
En de aanhouder wint. Zo kreeg ik dinsdag 24 maart, na het zoveelste telefoongesprek, uiteindelijk toestemming via de directie van Piaggio Benelux BV. Die toestemming – en dus het recht om de modellen te laten maken- ligt gelukkig nu bij mij. Ik zeg wel bij “mij ”, maar ik bedoel natuurlijk “mij” in mijn functie als voorzitter van Puch66 Puch en Tomosclub voor Hollands Midden.
De afgelopen week heb ik gesproken met WSI Models Woudenberg, die ik overigens al in een heel vroeg stadium ( vorig jaar mei!!) van mijn plannen op de hoogte had gebracht. WSI heeft een fabriek in China, waar werkelijk de mooiste vrachtwagenmodellen vandaan komen. Zeer gedetailleerde modellen voor bedrijven als DAF, Scania en een hele reeks grote transportbedrijven en het is dié precisie in de modellen die me aanspreekt. Want er is geen beter eerbetoon aan de merken Tomos en Puch, dan met grote nauwkeurigheid hun model neer te zetten. WSI Models kan dat! Komende week praten we verder. Hoeveel modellen willen we. In eerste instantie denk ik aan de Puch VS50 en MV50; de Tomos 2L en de Tomos 4L. Afhankelijk van de gewenste kleurstellingen (!!), zullen we het beste scenario vaststellen. Keuze van de schaal (1:10 of 1:18). Voor beide schalen valt wat te zeggen en…, er hangt een verschillend prijskaartje aan. Voor wat betreft het laatste: het zou natuurlijk aardig zijn om zo’n model voordelig aan te bieden. Kortom, er moet dus nogal wat werk verzet worden voor die modellen hier zijn! Zo hoop ik dat er straks door iedereen gekozen kan worden. Zodra we het technische gedeelte achter de rug hebben gaan we ons storten op de promotie en de distributie van de modellen….Ook daar wordt al over nagedacht. Hoe gaan we trouwens de doelgroep benaderen…
Klik hier om de originele Bulletin 01 te lezen (pdf)