Terugblik: Puch66 op de Central Classic Beurs 2024
In het weekend van 14 en 15 december 2024 vond de Oldtimer motor en bromfietsbeurs Central Classics weer plaats in de Expo in Houten. Een beurs aangekondigd als beurs in hartje Nederland. Daar kon Puch66 als “Puch en Tomos club voor Hollands Midden” natuurlijk niet ontbreken. Onze club stond daar dan ook met een mooie stand in hal 3. Nadat de binnenkomst perikelen waren overwonnen verzamelde de zaterdag bezetting zich in de Puch66 stand in afwachting van de opening van de beurs. Toen er horden bezoekers binnengolfden was het duidelijk, dat de beurs geopend was.
Alle drie hallen stonden afgeladen vol met allerlei stands met motor en brommer onderdelen en complete motoren en brommers. Ook zeer oude exemplaren stonden er opgesteld tot een fiets met houten banden aan toe. Onze stand werd, behalve met fraaie banners, opgesierd met een vijftal brommers: Een Puch MV50, een VS50, een prachtig gerestaureerde MS 50V, een Puch Maxi en een Tomos. Weinig Tomossen? Er ging zelfs even het gerucht, dat de Tomos uit de Puch66stand de enige Tomos op de beurs was, maar al snel bleek dat niet waar. Bij RinkyToys bleek er één te koop te staan en na verder onderzoek stond er ook nog één te koop “ergens in het wild”.
De beursgangers kwamen nieuwsgierig langsgelopen en een gesprek kwam al snel op gang. Velen hadden vroeger ook rondgereden op een Puch of Tomos, maar hadden hun brommer verkocht en waren hun ros uit het oog verloren. Maar herlevende kriebels waren er vaak wel. Toen werd het vertellen over Puch66 van belang met uitleg over alle voordelen van het lidmaatschap. Een zeer enthousiaste man bleek uit Middelbrug te komen en dan is Maartensdijk wel wat ver. De brommer even op de aanhanger zetten zou nog wel lukken, maar dan moet er nog een trekker zijn. Een auto en een gewoon rijbewijs was er niet; de man was die dag met de motor vanuit Middelburg naar Houten gekomen. Met een Puch66 visitekaartje op zak (je weet maar nooit) liep hij uiteindelijk verder.
De fraai gerestaureerde MS 50V trok veel bekijks, waarbij Arjan veel uitleg over de restauratie kon geven. De half naafbrede remtrommel in zowel de voor- als de achternaaf trok bekijks en was een mooi aanknopingspunt om het over hard rijden te hebben. Hard rijden is mooi, maar het moet allemaal wel binnen redelijke afstand veilig tot stilstand gebracht kunnen worden. Maar wat extra snelheid, om bij colonne rijden weer bij te kunnen rijden, is toch ook wel heel handig.
Ook zondag was er een mooi team om de Puch66 stand te bemensen. Veel Puch66 leden gaven aan naar de beurs en langs te zullen komen, dus het was alleen daardoor al gezellig druk in de stand. Zelfs de MS 50V van Arjan mocht zelfs deelnemen aan een photoshoot.
Uiteraard werd er melding gemaakt en aandacht geschonken aan moderne brandstoffen en olie om zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden. In lijn met dit soort gesprekken kwam het instellen van meer en meer milieuzones ter sprake, waarbij zelfs een stad als Den Haag geen genade kent voor het historisch erfgoed, dat de Puch en Tomos brommers immers zijn voor deze stad.
Groet, Dick Stegenga