Geschreven door Cor van Breukelen
Bulletin 27: 15 december 2011
Na een pauze van een klein half jaar werd het tijd om verder te gaan. De Puch modellen bleken heel snel uitverkocht. Bij Bevro is in augustus 2011 al niets meer te vinden. Op een beperkt aantal Tomos brommers na dan. Wie nog iets wil scoren moet naar Marktplaats of langs een van de modelbouwwinkels dan wel dealers aangesloten bij Bevro.
De vraag naar meer Puch brommers blijft maar komen. Niet alleen via emails bij Puch66, maar ook bij WSI en Bevro. Eerst een evaluatie. Over hoe de samenwerking is verlopen tussen initiatiefnemer, WSI en Bevro. De commentaren, verbeteringen, modelkeuze , kleurcombinaties, alles komt aan bod. Ook vanuit het buitenland begint de vraag snel op te lopen. Het land waar Puch vandaan komt aarzelt begin 2011 nog als we de persberichten uitsturen. Toch pakken een aantal magazines en kranten ons verhaal op. Want Puch betekent echt wel wat! In september neemt een grote modelbouwgroothandel uit Oostenrijk contact op met Bevro. In kringen rond de Oostenrijkse Posterijen is serieuze belangstelling getoond. Aan ons de vraag of wij hun wensen kunnen vervullen. Uit het daarop volgende directe contact met de Oostenrijkse Posterijen ontstaat al gauw een beeld hoe de Puch brommers er eind jaren vijftig en begin jaren zestig uitzagen. Een beetje anders dan bij ons. En met een laag stuur.. In de weken die volgen komen we steeds dichter bij de completering van de Post Puch. Ook ontstaat een heel vriendelijke band tussen de Posterijen en Puch66. Vanuit die posterijen wordt met plezier gereageerd op onze vragen. Heel bijzonder. Naast de zwarte Post Puch komen nog een paar modellen. De groen / beige VS50, ook wel “boswachter” genaamd, staat bij het verschijnen van dit bulletin op stapel. En nog een. De zwarte met vol chromen tank MV50; en nog een, de paarse MV50..! De groen beige is appeltje-eitje. We hebben de voorbeelden binnen handbereik. Die van ons clublid Dick van Willigen en van Hein Poeth. Maar de paarse stelt ons voor een probleem. De kleur is uitermate lastig vast te stellen.
Ja, we weten het wel. Zoals de Ford en Citroën uit de Tip100 van Robert Berentzen. Maar daar staat een code achter die slecht vertaald kan worden naar een RAL of andere standaard. Bij WSI weten ze daar wel raad mee. Marco Post en Henri Mom weten de weg bij AKZO ( Sikkens) en vissen binnen een half uur de correcte kleur uit de Database. Zo dan! WSI-vriendin Cindy Huisman kan weer verder. Overwerk makende kleurenwaaiers, stickers, rand op de tank – of juist niet – en ik zit mee te kijken of alles goed gaat.
Tekeningen vliegen over en weer via email van Woudenberg naar De Bilt, Oostenrijk en Rijssen. Controles en goedkeuringen zijn heel belangrijk in deze fase, heb ik geleerd van Marco. Op zaterdag 3 december ontmoeten we de Oostenrijkse opdrachtgever, die toch maar even naar Nederland was gekomen. Afstemming met Bevro’s Jan Zandbergen, details bespreken en weer “vertalen“ naar WSI, waar ze onvermoeibaar versie 3 en 4 van de Post Puch maken… Ondertussen zoeken we met smart naar het origineel gebruikte Postlogo. Er zijn wel tig-varianten. Maar welke is de juiste. Hadden we het nu maar meteen aan de posterijen gevraagd..; want die sturen het ons gewoon even toe!..
Binnenkort meer nieuws. Kijk op de websites van Puch66, Bevro en PTsite voor de laatste stand van zaken. Wat? Foto’s?.. ok even geduld dan!
Met vriendelijke groet,
Cor van Breukelen