Geschreven door Cor van Breukelen
Bulletin 10: 16 juli 2010
Bevro International BV heeft op haar website een pagina geopend voor het bestellen van de Puch en Tomos modellen.
In ruim een week tijd zijn reeds 1200 modellen besteld. Daar schrokken we even van! Dit tempo van bestellen werd niet verwacht. Aan de andere kant wel prettig voor WSI en Bevro om te weten dat de modellen aanslaan! Vandaar ook de oproep van Bevro om vooral nu te bestellen en niet te lang te wachten. Wie het eerst komt,….
Aan de hand van de Tooling modellen (de handgemaakte kunststof modellen) en de door Henk de Kaste en mij daarop geleverde commentaren kunnen we eind september de werktekeningen verwachten. Ondertussen wordt in China hard gewerkt aan de matrijzen, die hun oorsprong weer vinden in de eerdergenoemde Tooling modellen.
Die werktekeningen zijn dan weer de basis voor de “Metal Shots” De eerste metalen modellen, die van de dan gereed zijnde matrijzen komen. Dat zullen er drie zijn. Uiteraard gaan we die metalen modellen ook kritisch bekijken. Klopt alles of moeten de matrijzen nog aangepast worden..? Als die ook onze goedkeuring krijgen, gaat de productie aan de hand van de werktekeningen echt van start. Zoals jullie wel merken, is het een proces waar een flink aantal “Hold Points” in zitten. Steeds weer controleren of tijdens de gemaakte voortgang foutloos is gewerkt. Het is precisiewerk! Het zijn relatief kleine modellen met een zeer hoge graad van nauwkeurigheid.
Via de websites van Bevro en – gek genoeg – ook WSI komen nog steeds vragen binnen op de uitvoeringen en kleurstellingen. Zoals op het bestelformulier van Bevro is te zien, zijn er vier modellen met in (totaal) acht kleurstellingen. That’s it! Die kleurstellingen zijn ontstaan aan de hand van de vorig jaar ingezonden voorkeuren bij WSI. Er zijn nu verzamelaars die vragen om een chromen voorspatbord op de Puch MV50 in combinatie met een vol chromen tank. Het is spijtig maar we kunnen niet voor iedereen “custom made “modellen laten maken. Uiteraard gaan we wel bekijken of het chromen spatbord nog tot de mogelijkheden gaat behoren. Hetzelfde geldt voor de buddy seat. Ook daarvoor bleek vorig jaar nauwelijks belangstelling. De meerderheid gaat voor Denfeld zadels. Wellicht dat we hier later nog een aanpassing op gaan maken.
Tenslotte gaat WSI op verzoek van ons bekijken of er nog een vierde stuurvariant mogelijk is. Namelijk het lage (plaat)stuur. Met name voor onze buren in Duitsland en Oostenrijk zijn dit gewilde modellen.
We houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Tot zover dit bulletin.